jomati-plus.reismee.nl

Yogya, Borobudur en Prambanan

Gisteren hebben we een rondje Yogyakarta gedaan.

We zijn begonnen met het regelen van 3 becaks als vervoer. Dat was zo gebeurd en daarna gingen we op weg naar de eerste stop : het paleis van de sultan.

We zijn daar zo'n 12 jaar geleden ook geweest en in onze herinnering was het mooier. Het viel dus een beetje tegen, maar we hebben er toch een uurtje rond gelopen.

Daarna gingen we met z'n allen richting het waterpaleis.

Dit is in 2004 gerestaureerd, al zag het er nu nog slecht uit vonden wij, maar wel beter dan dat wij het eerder hadden gezien.

Op weg naar het waterpaleis zijn we eerst gestopt bij een klein fabriekje wat wajangpoppen maakt.

Leuk om te zien, allemaal handwerk.

Roel en Piet wilde er eent je kopen,dus het was even behoorlijk onderhandelen, maar uiteindelijk hadden ze een prijs die ze wel wilden betalen. We kochten ook nog 2 andere poppen en de verkopers konden tevreden achterover leunen, ze hadden goede zaken gedaan.

Bij het waterpaleis kregen we een rondleiding van een gids, die het een en ander aan onsvertelde over het reilen en zeilen in het waterpaleis, in de tijd dat de sultan er nog gebruik van maakte.

Nu is het slechts een kale toestand, eens moet het wel mooi geweest zijn.

Na het waterpaleis hezen we ons weer in de becak en gingen we richting de vogeltjesmarkt.

Dit was iets wat we maar weer snel moeten vergeten. Jonge hondjes en katten, in de hitte, zonder water in een klein kooitje, sommige letterlijk bijna stervend van de dorst, wat een dierenmishandeling !!!

Ook zagen we een supergrote boa constrictor in een heel klein hok, insecten,vogels, gekko's, vliegende honden , maar allemaal in te kleine kooitjes, je zou ze zo allemaal vrij willen laten..

We zijn maar snel weer verder gegaan, richting hotel en richting zwembad voor een frisse duik.

's Avonds hadden we het Ramayana ballet op het progamma staan.

We waren op tijd en hadden plaatsen op de eerste rij, ook mochten we eerst even achter de schermen kijken hoe de dansers zich aan het opmaken waren.

De voorstelling zelf was heel mooi.

Tim vond vooral de apendans het leukst vooral de witte aap, die binnen 3 sprongen op het dak zat en allerlei salto's en sprongen maakte.

Om tien uur waren we weer terug en konden we ons bedje in, want we moesten vroeg weer op.

BOROBUDUR EN PRAMBANAN

Om 7 uur vanochtend stonden we op, om te ontbijten, vandaag stond namelijk een trip richting Borobudur en Prambanan op het progamma.

Om 8 uur werden we opgehaald en kon de tocht beginnen.

Onderweg zie je wel af en toe nog wat gesneuvelde gebouwen, die na de aardbeving van 2006 nog niet zijn opgebouwd.

De mensen in Yogyakarta hebben het veel over deze aardbeving, er zijn veel doden gevallen, ongeveer 5000 a 6000 en het moet heel heftig geweest zijn.

Ook ons hotel is deels gesneuveld toen, maar bijvoorbeeld ook de Prambanan, die we vanmiddag bezochten was grotendeels verwoest en is nu deels weer gerestaureerd, maar nog niet alles.

Het was ongeveer een uurtje rijden en zodra we uitstapten werden we meteen besprongen door de tientallen verkopers, die al hun waren (= troep) onder onze neuzen duwden. En het is verbazingwekkend hoe snel de prijzen kunnen dalen.

Wink

Kregen we eerst 1 beeldje voor 5 euro, toen we al nee schuddend doorliepen kwamen er steeds meer beeldjes bij en vlakbij de ingang konden we al 5 beeldjes krijgen voor 5 euro, ware het niet dat we de beeldjes lelijk vonden.

Het was vandaag bloedheet, dus het was wel een beetje afzien op de borobordur. We zochten zoveel mogelijk de schaduw op en maar flink drinken.

Na zo'n 2 uur hadden we het wel gezien en gingen we weer richting minibus, wederom omringd door kuddes verkopers, maar we hebben ze allemaal weten af te wimpelen.

Op naar de Prambanan, maar eerst nog een andere kleine tempel bezocht met een groot Boedhabeeld erin en daarna nog even wat gegeten onderweg.

Na het eten reden we richting Prambanan via allerlei binnenwegen, zo zagen we ook nog wat.

Bij de Prambanan was het zo mogelijk nog heter, en we waren nog niet binnen of we keken al verlangend naar de bordjes uitgang.

Maar goed , toch eerst maar wat cultuur gesnoven, wat foto's gemaakt en rap weer naar de minibus.

Dit was volgens mij Prambanan in vogelvlucht, maar we verlangden allemaal naar een koele duik en onze portie tempels hadden we wel weer gehad.

Wel mooi allemaal hoor,maar met die hitte is zo'n dag best lang.

Dus thuis gekomen, een lekkere koude cola (of bintang) en een lekkere frisse duik.

Straks lekker eten en bedenken, wat we morgen nog gaan doen.

Annie en Jan

Sorry voor onze late reactie,maar het was niet helemaal goed gegaan op de computer.Wat fijn dat jullie zo genieten en wat een afgang van de voetbal.Jammer he Tim. Ze hebben wel een groot ontvangst gehad in Amsterdam,met heel veel mensen.Nog verder een hele fijne vakantie en voor jullie heel veel liefs en wachten op verdere berichten.Liefs Jan en Annie

Tjeerd en Pam

Hallo Jomati's,

Leuk, ik lees allemaal herkenbare verhalen. E&S zijn ook naar het Ramayanatheater geweest, maar ze vonden het saai. Wij vonden het ook prachtig.

Adoeh panas he!

Groetjes, van ons

vera@altweb.nl

helaas komt er niets door, maar dan klik ik wederom op je
aanmelding en.........dan lees ik het.
Hoop dat jullie ongelooflijk genieten van al dat moois, maar dat is in feite ook de bedoeling. Groet Vera

Groetjes, Peter en Conny

Hey,

Leuk om jullie weer te volgen en de verhalen te lezen.
Mooie foto's!
Veel plezier verder.